واحد تحقیق و توسعه
واحد تحقیق و توسعه فکرانه از سال 1392 با هدف اولیه تولید محتوا و پردازش ایده های موجود در زمینه بازی های فکری شروع به فعالیت کرد. در ابتدا گردآوری و بررسی اطلاعات مربوط به موضوعاتی که به نوعی به بازی مرتبط می شدند، در دستور کار قرار گرفت و به مرور بانک اطلاعاتی گسترده ای از بازی های مختلف، محققان و طراحان بازی ها، دانشگاه ها، نهادها و سازمان هایی که به طور تخصصی بر روی این موضوع کار می کنند، در کنار جایزه ها و رویدادهای نمایشگاهی، کتاب ها و نشریات تخصصی و سایت هایی که با محوریت بازی فعال هستند، تشکیل و به مرور تکمیل شد. در این میان و در قالب جلسات متعدد منظم کارشناسی، ایده های بازی های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و به مرور ایده هایی تکامل یافته تر شکل گرفت و به مرحله ساخت ماکت و تست های مقدماتی پیش از تولید رسید. به علاوه شرکت اعضای این واحد در دوره های آنلاین برگزار شده در دانشگاه های تراز اول آمریکای شمالی در حوزه طراحی بازی در دستور کار قرار گرفت..
به مرور زمان و در اثر دغدغه بازاریابی و فروش، سرفصل دیگری به موضوعات مشخص شده برای واحد تحقیق و توسعه فکرانه اضافه شد. مطالعه و ایده پردازی درباره فعالیت هایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی و فرهنگ سازی استفاده از بازی در حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، رویکرد جدیدی بود که به موضوعات مورد تحقیق این واحد اضافه شد. لازم به توضیح است که برای بازاریابی، ترویج و فروش بازی های فکری، در مقابل اسباب بازی های دیگر نظیر تفنگ و ماشین و عروسک، باید انرژی فراوانی صرف کرد و قوانین بازی ها را شرح داد و زمینه را برای مخاطب جهت بازی کردن و استفاده از محصول فراهم آورد. در این میان البته طراحی رویدادهایی که بتوان در بستر آنها فرصت را برای مخاطبان فراهم کرد تا با بازی های مختلف آشنا بشوند و از آنها استفاده نمایند، اهمیت زیادی دارد. البته تداوم و گسترش این رویه، مستلزم طراحی و تدوین ایده ای است که بتوان بر مبنای آن خدمات مبتنی بر بازی را با یک مدل اقتصادی به مخاطبان ارائه کرد. از این رو، مطالعه تجربیات موجود در این زمینه و بررسی رفتارها و سیاستهای ترویجی شرکت ها و تولید کنندگان و سیستم های توزیع و پخش بازی، در نقاط مختلف دنیا، و در عین حال پژوهش درباره مفاهیم نوظهور در ادبیات بازاریابی اجتماعی و تطبیق دادن آنها با حوزه های کاری فکرانه، در زمره چارچوب ها و سیاستهای مشخص شده برای این واحد قرار گرفت. در عین حال ارتباط گرفتن با فعالان و پژوهشگران و علاقمندان این حوزه جذاب و به اشتراک گذاشتن و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های آنان می تواند تاثیر فراوانی در توسعه و رشد برنامه های پیش روی این واحد داشته باشد.
در کنار موضوعات فوق، زمینه سازی برای تولید محتوا و انتشار یافته ها و تولیدات این واحد نیز از جمله برنامه های مشخص شده برای این واحد در نظر گرفته شده است. فکرانه از همکاری و تعامل با همه علاقمندان و فعالان، برای توسعه فعالیت ها و ظرفیت های این حوزه استقبال می کند.